
5 ilmaista brändäysvinkkiä pienelle yritykselle
Brändääminen voi olla aikaa ja rahaa vievää touhua, mutta monia asioita voit tehdä ilman sen suurempia investointeja. Aika on tietenkin rahaa, mutta onneksesi tämän lukemiseen menee sinulta vain noin 3 minuuttia. Nämä minuutit saattavat auttaa sinua kirkastamaan brändiäsi, mikä taas tuo sinulle rahaa. Luetun sisäistäminen on sitten toinen tarina.
Tässä on viisi ”ilmaista” asiaa, jotka voit tehdä oman brändisi eteen:
1. Brändäysvinkki: Selvitä kenelle puhut ja puhu kohdennetusti hänelle
Tiedätkö, kuka on asiakkaasi? Minkälainen ihminen hän on? Miten voisit palvella häntä paremmin ja saada lisää myyntiä? Jos et tiedä, niin selvitä se.
Kun tiedät asiakkaasi, suunnittele ja toteuta brändisi, markkinointitoimenpiteesi ja myyntisi häntä ajatellen. Näin tavoitat hänet parhaiten. Ajoittain (tai ehkä jopa useammin) et pääse tekemään asioita juuri niin kuin itse haluaisit. Et esimerkiksi ehkä pidä kirjoittamastasi sähköpostiviestistäsi asiakkaillesi, mutta jos asiakkaasi pitävät siitä, niin sähköposti on toimiva.
2. Brändäysvinkki: Ole johdonmukainen
Pitäydy brändiviestissäsi ja pidä se yhtenäisenä.
Jos vaihdat jatkuvasti näkökulmaa ja ilmettä ja luota (tahallasi tai vahingossa) kymmeniä eri mielikuvia, et yksinkertaisesti jää ihmisten mieleen.
Sinua ei muisteta, olet huonosti tunnistettavissa, et erotu muista ja maineesi on epäselvä. Kun olet johdonmukainen, asiakkaasi tunnistavat ja muistavat sinut paremmin, mikä lisää ajan kanssa luottamusta ja myyntiä.
3. Brändäysvinkki: Ole mukautuva
Pidä brändiviestisi yhtenäisenä ja ole mukautuva! Anna mun kaikki kestää…
Jos olet juuri aloittanut tai sinulla on uusi tuote, niin ajan kanssa sinulle selviää, ketkä asiakkaasi ovat ja mistä he pitävät. Asiakaskuntasi myös elää jatkuvasti. Sinä, yrityksesi ja tuotteesikin elätte ja muututte, joten brändisikin muuttuu.
Eikö brändiviestisi vakuuta enää asiakkaitasi?
Lähditkö aloittaessasi trendien matkaan, mutta nyt ne ovat muuttuneet?
Onko yrityksesi muuttunut, mutta tapasi viestiä siitä ja sen ilme eivät?
Kuten yhdessä vanhassa, mutta edelleen relevantissa korvamadossa sanotaan: maailma muuttuu, niin minäkin. Ole siis valmis mukautumaan, äläkä jämähdä vanhaan tuttuun ja turvalliseen, jos se ei enää palvele yritystäsi tai tuotettasi.
4. Brändäysvinkki: Tuo asiat näkyväksi
Oletko toiminnassasi ympäristöystävällinen tai käytätkö isoäitisi reseptiä ravintolasi keittiössä? Onko teillä toimistokoira? Kerro siitä!
Pienet, sinulle ja yrityksellesi arkipäiväiset asiat voivat olla potentiaalisten asiakkaiden mielestä mielenkiintoisia tai jopa ostopäätökseen johtavia tekijöitä. Et voi myöskään vaikuttaa brändi-imagoosi (se mitä ihmiset ajattelevat yrityksestäsi/tuotteestasi), jos brändi-identiteettisi (se miten toivot, että yrityksesi/tuotteesi nähdään) on hiukan piilossa. Ehkä et myöskään tiedä miten sinun kannattaisi tulla nähdyksi.
Kaikkea ei tietenkään kannata tai pidä kertoa – varsinkaan, jos se ei tue ja hyödytä brändiäsi.
5. Brändäysvinkki: Ole rehellinen ja rohkeasti oma itsesi
Ihmiset pitävät kasvoista tuotteiden ja yritysten takana. Sinun ei tarvitse tehdä itsestäsi ja henkilökunnastasi numeroa, mutta ystävällisten kasvojen näkeminen ja tekoälyn sijaan oikean ihmisen kirjoittaman tekstin lukeminen tunnetusti lisäävät luottamusta ja rakentavat yhteyttä potentiaalisten asiakkaiden ja yritysten ja tuotteiden välille. Kasvot ja persoonan esille tuominen voivat olla myös tapa erottua, sillä sinua tai teitä on jokaista vain yksi. Vastaavia yrityksiä voi pelkästään Suomessa olla useita kymmeniä.
Totuus on toinen asia, josta kannattaa pitää viestinnässä kiinni. Se tulee aina ilmi, joten ole rehellinen. Tuulesta temmatut brändi- ja markkinointiviestit ovat lyhytnäköisiä ratkaisuja.
Monet näistä ”vinkeistä” ovat itsestäänselvyyksiä, mutta brändäys ei ole rakettitiedettä. Se on haluttujen mielikuvien herättämistä ja olemassa olevien mielikuvien muokkaamista.
Mielikuvia luovat hyvinkin itsestäänselvät asiat.
