
Näin luot vaikuttavan markkinointitarinan
Tämä on osa 2/5 blogisarjassa, joka käsittelee tarinallistamisen hyödyntämistä markkinoinnissa ja brändäyksessä.
Ensiksi: Mikä on markkinointitarina?
Yksinkertaisesti se on tarina, jolla edistetään tuotteiden ja palveluiden myyntiä. Sillä hankitaan uusia asiakkaita ja sitoutetaan vanhoja mielikuvamarkkinoinnin keinoin. Vaikuttava markkinointitarina ei yksinään vain mainosta ja myy, vaan se myös opettaa, inspiroi, iskostaa mieleen ja vakuuttaa – tämä on se minkä takia se toimii paremmin kuin pelkkä “osta täältä” -pyyntö eikä mainostaminen tunnu tyrkyttävältä. Markkinointitarinan käyttö ei rajoitu tekstimuotoon, vaan se voi olla myös esimerkiksi kuvaa, ääntä, videota ja kokemusta tai kaikkea tätä yhdistettynä.
Internetin ihmeellinen maailma on täynnä valmiita pohjia markkinointiviestien ja -tarinoiden kirjoittamiseen, mutta jo nopealla analyysilla kilpailijoidesi markkinoinnista saatat huomata, kuinka iso osa noudattaa samaa kaavaa. Iso osa onkin usein tehty yhden ja saman “myyntigurun” viraaliksi menneen kurssin avulla tai mainoksesta paistaa läpi tekoälyn kierrätetty mainosteksti. Miten voit erottua massasta, jos kaikki noudattavat samaa kaavaa?

Valmiista pohjistakin voi saada hyviä ideoita, mutta niistä puuttuu usein se tärkein: markkinointitarinan sisältö, ydin ja pointti. Minkälainen on sitten markkinointitarinan sisällön pohja? Sitä ei voi kopioida muilta, sillä se pohjautuu sinun toimintasi ytimeen, mutta sisällön luomiseen on olemassa apukeinoja. Tässä niistä yksi.
Markkinointitarinan sisältöä, ydintä ja pointtia varten on hyvä ottaa huomioon 8 asiaa:
Juonellistaminen – miten asiat järjestetään niin, että niistä muodostuu merkityksellinen kokonaisuus?
Jatkuvuus ja historiallinen yhteys – psykologisesti jatkuvuus ja historiallinen yhteys lisävät merkityksellisyyttä ja luottamusta.
Brändipersoona – auttaa yleisöä samaistumaan ja tuntemaan emotionaalista yhteyttä brändiin.
Kertojan ääni – kuka puhuu, miten hän puhuu ja millaisena brändi tai ihminen näyttäytyy kertojana.
Aitous – syntyy rehellisyydestä ja todentuntuisuudesta. Se näkyy konkreettisuuden, havainnollisuuden ja aitojen yksityiskohtien kautta.
Tiiviys – jokaisella sanalla on merkitys.
Käänne – hetki, jossa ongelma kohdataan ja ylitetään. Se on tarinan ydinliike, joka luo draaman ja kiinnostavuuden.
Huumori – luo inhimillisyyttä, yhteyttä ja helpottaa samaistumista.
Nyt sinulla on markkinointitarinallesi pohja ja siihen sisällytettävät 8 elementtiä valmiina.
Ennen kuin lähdet markkinointitarinoidesi kirjoittamiseen, niin sinun on hyvä määrittää ensin bränditarinasi. Tämä varmistaa, että jokainen tekemäsi tarina ja viesti tukee toisiaan, mikä varmistaa viestintäsi vaikuttaavuuden ja tehokkuuden. Bränditarinan luominen myös helpottaa markkinointitarinoiden kirjoittamista, sillä suurin osa markkinointitarinan 8 elementistä pohjautuu bränditarinaan ja määritellään valmiiksi jo bränditarinassa. Kun pohjatyö on kunnossa, on helppo ja nopea lähteä tekemään käytännön markkinointitoimenpiteitä ilman, että jokaista kamppanjaa varten keksit pyörän uudelleen ja hapuilet sinne ja tänne.

Kun markkinointitarinasi on valmis, voit käyttää sitä verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, mainoksissa, verkkokaupassa, tuotekuvauksissa, sähköposteissa, uutiskirjeissä, esitteissä, työvaatteissa, lehtimainoksissa, messuosastoissa ja esimerkiksi toimitilassa.
Mahdollisuuksia on monia, ja näihin mahdollisuuksiin kannattaa tarttua tekemällä asiat niin, että niillä on positiivinen vaikutus toimintaasi – ei vain tekemällä asioita, koska sanotaan, että niitä pitää tehdä.
Kun jotain tehdään, niin se kannattaa tehdä kunnolla. Brändisi kiittää.
Seuraavassa osassa tutustutaan yrityshahmojen (Vesa Keskinen) ja ajankuvien (Järvisydän) käyttöön markkinoinnissa ja brändäyksessä.